Буває так: людина звертається в банк для отримання кредиту. Вона абсолютно спокійна: офіційно працює на підприємстві більше пів року, має стабільну “білу” зарплату, всі минулі кредити погашені вчасно, а потрібна їй на даний момент сума – абсолютно адекватна.
Яке ж диво бере, якщо їй, без пояснення причин, банк відмовляє в кредиті. Що, чому?! А у відповідь – тиша.
Так, банк має право не озвучувати причину відмови. Дізнатися про неї можливо тільки в одному випадку – подавши судовий позов про дискримінацію на даний заклад.
Але людині потрібні гроші, а не судові тяжби.
Більш того, не завжди звернення до будь-якого іншого банку рятує ситуацію. Найчастіше, відмови в видачі кредиту слідують одна за одною, і це впливає на потенційного позичальника гнітюче.
Вся справа в кредитній історії, яка формується з безлічі даних про клієнта. Кредитні історії знаходяться в різних базах даних, звідки банки й черпають інформацію про фінансову благонадійність клієнта. Одна з найбільш об’ємних – УБКІ (Українське бюро кредитних історій), де зібрані численні дані про фізичних та юридичних осіб від найрізноманітніших фінансових організацій і реєстрів.
Крім цього, існують і додаткові параметри оцінки платоспроможності клієнта.
Якщо позичальник має додаткові фінансові зобов’язання або в минулому недобросовісно їх виконував – система перевірки виявляє такі дані та блокує дозвіл на кредит.
Віковий ценз у всіх банків дещо відрізняється. Але основні критерії такі: позичальник повинен бути повнолітнім і не бути достатньо похилого віку.
Залежно від величини необхідного кредиту, банк аналізує легальний дохід клієнта та робить висновки щодо його платоспроможності.
Будь-яка випадкова помилка й неточність в цьому документі може змусити систему скорингу сумніватися в правдивості поданої клієнтом інформації.
Аналізуючи кредитну історію клієнта та супутню про нього інформацію, банки і виносять своє рішення. І почасти воно буває досить упередженим.
Який же вихід з цієї неприємної ситуації?
Якщо людині терміново необхідні кошти, то існують ще кілька додаткових шляхів їх отримання.
– сервіси з видачі кредитів відносяться до клієнтів менш суворо, ніж банківські організації. Навіть якщо у людини проблемна кредитна історія в минулому – їй можуть піти назустріч і дати позитивну відповідь.
– навіть якщо у позичальника є незакриті кредити в інших фінансових організаціях – і в цьому випадку у клієнта є можливість взяти мікрокредит без відмови.
– і найголовніше – фінансові взаємодії з мікрофінансовими організаціями також відображаються на кредитній історії позичальника. Якщо клієнт вчасно виконує всі, взяті на себе зобов’язання – це обов’язково буде враховано. Подібним чином можна якісно поліпшити репутаційну складову своєї історії та згодом взяти кредит в банку набагато простіше.